Co to jest podpis kwalifikowany i do czego można go wykorzystać?

Styczeń 26, 2023

Podpis kwalifikowany można wykorzystywać przy załatwianiu wielu spraw urzędowych, zarówno ze strefy biznesowej, jak i osobistej. Często bywa mylony z bezpłatnym profilem zaufanym, ale to całkiem inne narzędzie. Przeczytaj, jak wyrobić i do czego używać podpisu kwalifikowanego.

Jak działa podpis kwalifikowany?

Jeszcze do niedawna jedyną formą poświadczenia dokumentów było osobiste złożenie podpisu. W miarę postępu komputeryzacji wymyślono cyfrowy odpowiednik odręcznej sygnatury, czyli podpis kwalifikowany. Możesz wyrobić go na własną rękę albo skorzystać z usług firmy oferującej obsługę informatyczną. Pierwszym krokiem w zdobyciu podpisu elektronicznego jest wybór podmiotu, który zajmuje się tego typu biznesem. Dostawca musi znajdować się w tzw. rejestrze kwalifikowanych podmiotów świadczących usługi certyfikacyjne. Możesz zostać poproszony o osobiste przybycie i potwierdzenie tożsamości lub zrobić to z wykorzystaniem profilu zaufanego. Następnie zostanie dla Ciebie wyrobiona specjalna karta kryptograficzna, którą będziesz musiał włożyć do czytnika, a ten z kolei podpiąć do komputera przez wejście USB. Konieczne będzie też zainstalowanie na komputerze oprogramowania. Koszt wyrobienia podpisu kwalifikowanego to około 200-500 zł.

Gdzie wykorzystać podpis kwalifikowany?

Z pomocą podpisu kwalifikowanego potwierdzisz swoją tożsamość w takich serwisach jak PUE ZUS, ePUAP, czy w programie Płatnik. Będziesz mógł przesłać dokumenty i deklaracje do Urzędu Skarbowego, na przykład plik kontrolny JPK_VAT. Ten typ podpisu honoruje również Krajowy Rejestr Sądowy, do którego m.in. stowarzyszenia i fundacje wysyłają sprawozdania finansowe. Podpis wykorzystasz też przy sporządzaniu faktur i podpisywaniu rozmaitych umów. Jest przydatny zwłaszcza w biznesie i administracji.

Wróć